Chatbox


Thursday, July 29, 2010

Drupal.. Ala2 JOomla

Joomla, serius cakap aku tak pernah pun pakai sebelum ni, apatah Drupal lagi aku tak pernah dengar!!

logo Joomla!


Akhir semestar lepas, awal 2010, waktu hari pertama aku masuk company Medialab Studio, tugasan pertama yang aku terima ialah buat Sistem Alumni untuk POLISAS dan aku diarahkan untuk menggunakkan Drupal sebgai engine.

Dan tempoh perasmian adalah 1 MINGGU DARI SEKARANG???!!!


So, dengan serabut tahap gaban aku cubalah sedaya upaya study Drupal( bende yang mmg tak terlintas kat otak aku nak belajar), dan 1 minggu berlalu maka terlancarlah Sistem Alumni POLISAS dan aku terharu kt wktu perasmian tu sebab 1WEEK beb!! 1 WEEK untuk belajar cms baru ni, jadi secara ringkasnya Drupal merupakan satu Content Management System(cms) yang mudah dipelajari.

TETAPI, Drupal masih terdapat beberapa problem, contohnya MASS MAIL, yang menyebabkan aku terpaksa mencari abis kesemua forum untuk menyelesaikan problem ini, and thank to GOD, sekarang ini Sistem Alumni POLISAS dah sempurna. (walaupun terdapat beberapa masalah; dari segi update dan client)

logo Drupal



No comments: